Skip to content
Ochrona sygnalistów
  • O mnie
  • Oferta
  • Newsletter
  • Artykuły
  • Sklep
  • Kontakt
  • Wróć do artykułów

    Kolejna odsłona projektu ustawy?

    Prace nad implementacją dyrektywy przeciągają się, ale skądinąd wiem (z dwóch różnych źródeł), że w najbliższych kilku dniach na stronach RCL powinna się pojawić kolejna odsłona projektu ustawy o ochronie osób zgłaszających naruszenia prawa. Liczę na to, że te informacje się potwierdzą, bo inaczej przyjdzie nam zatem jeszcze chwilę poczekać.

    Dzisiaj o dwóch ważnych kwestiach

    Uważni czytelnicy z pewnością zauważyli, że jak dotąd nie poruszałem dwóch zagadnień.

    Celowo nie wypowiadałem się na temat kwestii dokonywania zgłoszeń zewnętrznych oraz nie poruszałem problematyki obejmującej ujawnienie publiczne.

    Wynika to przede wszystkim z faktu, że organy władzy publicznej już teraz dysponują instrumentami prawnymi, z których powinny skorzystać lub które muszą uruchomić w przypadku gdy obywatel – sygnalista zwróci się do tegoż organu z prośbą o pomoc, z wnioskiem, z informacją o nieprawidłowościach lub dokumentami mogącymi świadczyć o możliwości popełnienia przestępstwa. Jak to wygląda, w praktyce wszyscy wiemy. Zgłoszenia zewnętrzne, w moim przekonaniu bardzo ważne, analizowane z perspektywy celów dyrektywy i mające co do zasady dawać gwarancję objęcia ochroną sygnalisty po spełnieniu określonych warunków, obsługiwane i rozpatrywane będą na poziomie organów władzy publicznej.

    Rozpatrywanie to będzie musiało uwzględniać relacje do, już dziś nałożonych na organy publiczne, nakazów podjęcia określonych działań w związku z danym zgłoszeniem. Dotyczy to także zagadnień, w których organy muszą podjąć działania z urzędu.

    Zgłoszenia zewnętrzne

    Dlaczego uważam, że zgłoszenia zewnętrzne są bardzo ważne?
    Odpowiedź może wydawać się dosyć trywialna. Oczekuję, że w demokratycznym państwie prawa organy władzy publicznej powinny chronić interesy obywateli. Powinny obejmować szczególną ochroną sygnalistów, którzy zwrócili się do organu władzy publicznej (organów administracyjnych, Policji, Prokuratury) z określoną sprawą mogącą mieć charakter zgłoszenia o stwierdzonych lub potencjalnych naruszeniach prawa.

    Dokonanie zgłoszenia do organów publicznych, co zresztą pozostaje w pewnej relacji celowościowej z ujawnieniem publicznym, musi być rozumiane jako swoista gwarancja bezpieczeństwa dla sygnalisty wobec dokonanego zgłoszenia wewnętrznego u pracodawcy.

    Śmiem postawić tezę, że wśród pracodawców, a kilka takich przykładów znam, może występować tendencja zarówno do „zamiatania sprawy pod dywan” lub przysłowiowego „ucinania głowy hydrze”, poprzez podjęcie różnorakich i subtelnych działań, aby sprawę wyciszyć lub nawet pozbyć się sygnalisty z pokładu, mówiąc o bardziej bezpośrednich i mniej subtelnych zachowaniach pracodawcy.

    Ujawnienie publiczne

    Podobnie rzecz się ma z ujawnieniem publicznym.

    Chcąc plastycznie przedstawić czym jest ujawnienie publiczne, można wyobrazić sobie sytuację, w której osoba – sygnalista, w akcie wręcz desperacji, decyduje się ujawnić, choćby do mediów, posiadane informacje na temat naruszeń. Innym słowy, ujawnia publicznie informacje o naruszeniach, bo wszystkie inne mechanizmy zawiodły albo, co trzeba w tym miejscu podkreślić, sygnalista ma uzasadnione powody przypuszczać, że inne mechanizmy zawiodą, a jedyną szansą na załatwienie sprawy i uzyskanie ochrony upatruje w „ujawnieniu prawdy mediom”. .

    Zgłoszenie zewnętrzne i ujawnienie publiczne z bliska!

    Skoro nadal musimy czekać na projekt ustawy, postanowiłem kilka następnych wpisów poświęcić właśnie zgłoszeniom zewnętrznym oraz ujawnieniu publicznemu.

    Będę się nimi zajmował z perspektywy organizacji w sytuacji dokonania przez sygnalistę zgłoszenia zewnętrznego lub dokonania ujawnienia publicznego.

    Już teraz zapraszam do śledzenia kilku najbliższych wpisów. Pierwsze z nich poświęcę, zmieniając nieco gradację przyjętą przez dyrektywę, ujawnieniu publicznemu.

    Zobacz powiązane produkty:

    Prywatne: Praktyczny Poradnik: Sygnalista w Twojej Firmie

    129,00 zł

    Konsultacja online

    738,00 zł

    Pakiet regulaminów i procedur – zgodnych z ustawą z 14.06.2024r. o ochronie sygnalistów

    149,00 zł
    • Interesuje Cię ten temat? Zapraszam do kontaktu.


    • Robert Gniezdzia
    • +48 600 850 600
    • biuro@ochrona-sygnalistow.pl

    Zapisz się na newsletter

    Najnowsze informacje o ochronie sygnalistów
    Wszystkie artykuły

    Regulamin zgłoszeń wewnętrznych – sygnaliści Wzór

    Regulamin zgłoszeń wewnętrznych SYGNALIŚCI to nic innego jak wymagana przepisami procedura dokonywania zgłoszeń wewnętrznych o jakiej mowa w art 25 ust 1 ustawy o ochronie sygnalistów. Sprawdź co musi zawierać procedura zgłoszeń wewnętrznych

    Procedura zgłoszeń wewnętrznych sygnaliści

    Dedykowane procedury dla biur rachunkowych i kancelarii prawnych, które muszą stosować przepisy ustawy o ochronie sygnalistów bez względu na liczbę zatrudnionych pracowników. Wzory łączą w sobie zarówno procedurę zgłoszeń wewnętrznych, jak i procedurę anonimowego zgłaszania naruszeń z zakresu ustawy o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu.

    Szkolenie dla Okręgowej Izby Radców Prawnych w Warszawie

    Jako czynny zawodowo prawnik mam przyjemność prowadzić szkolenia także dla bardzo wymagającej grupy jaką są moje koleżanki i koledzy z samorządu radców prawnych. Zapoznaj się z przykładowym programem szkolenia. Takie szkolenie, w formie szkolenia zamkniętego, może być przeprowadzone także w Twojej organizacji.

    Ochrona sygnalistów
    • ul. Żegańska 2A 04-713 Warszawa

    • 04-713 Warszawa

    • +48 600 850 600

    • biuro@ochrona-sygnalistow.pl

    Umów się na konsultację

    © 2022 Ochrona Sygnalistów - Robert Gniezdzia

    Polityka prywatności