Skip to content
Ochrona sygnalistów
  • O mnie
  • Oferta
  • Newsletter
  • Artykuły
  • Sklep
  • Kontakt
  • Wróć do artykułów

    Rejestr zgłoszeń wewnętrznych – cz.II

    Dziś przesyłam drugą cześć materiału poświęconego rejestrowi zgłoszeń wewnętrznych. W poprzednim wydaniu podzieliłem się z Wami kilkoma uwagami  o charakterze ogólnym, odpowiedziałem na pytanie czy rejestr jest obowiązkowy i przedstawiłem argumenty przemawiające za jego prowadzeniem. Dzisiaj kontynuuję tę tematykę, ale już od strony czysto praktycznej.

    📌 Minimalny zakres informacji w rejestrze zgłoszeń wewnętrznych

    Minimalny zakres informacji gromadzonych w rejestrze zgłoszeń wewnętrznych wskazuje art. 34 ust 4. Zgodnie z nim rejestr powinien obejmować:

    1) numer sprawy
    2) przedmiot naruszenia
    3) datę dokonania zgłoszenia wewnętrznego
    4) informację o podjętych działaniach następczych
    5) datę zakończenia sprawy.

    Przyznacie, że wskazany zakres jest niezwykle ubogi i można się zastanawiać nad samych charakterem wskazanego przepisu próbując odpowiedzieć na pytanie, czy rejestr może obejmować jedynie taki zakres danych jak wskazano i jest to katalog zamknięty, czy może pracodawca jest uprawniony do tego aby gromadzić także inne dane? Stoję na stanowisku, że pracodawca może rozszerzyć zakres gromadzonych w rejestrze danych, bo wniosek odwrotny sprowadzałby sam rejestr do mało użytecznego zestawienia uniemożliwiającego w zasadzie sensowne wykorzystanie zgromadzonych w nim informacji.

    Za tym stanowiskiem przemawia także brzmienie motywu 86 Dyrektywy o sygnalistach, który wskazuje że odpowiednie prowadzenie rejestru (w tym danych w nim zgromadzonych; uwaga autora) powinno zapewniać możliwość wykorzystania informacji otrzymanych w drodze zgłoszeń jako dowodu w ramach działań związanych z egzekwowaniem prawa.

    🔍 Prowadzenie rejestru zgłoszeń wewnętrznych – praktyczne rekomendacje

    Forma:
    Rejestr powinien być prowadzony w formie elektronicznej, i choć projekt ustawy o tym nie mówi, ta forma pozwala na przyjęcie, także jeśli sam rejestr nie jest zintegrowany z dedykowanym systemem informatycznym do obsługi zgłoszeń, dalej idących środków bezpieczeństwa gwarantujących ochronę przetwarzanych w nim danych przed dostępem osób niepowołanych i ochronę poufności tożsamości sygnalisty, osób mu pomagających oraz tych, których dotyczy zgłoszenie.

    Upoważnienia:
    Pracodawca powinien dobrze zastanowić się jakie osoby, lub podmioty zewnętrzne, będą przyjmować, rejestrować i rozpatrywać napływające zgłoszenia.

    Bez względu jednak na powyższe, każda osoba powinna zostać w sposób właściwy umocowana i upoważniona do przetwarzania (w rozumieniu – rozpatrywania) danych, w tym danych osobowych, wynikających ze zgłoszenia.

    Sam zakres udzielonego upoważniania oraz poziom dostępu danej osoby także może być zaszyty w strukturze rejestru, o ile wybrane rozwiązanie informatyczne będzie dawało taką możliwość.

    Treść:
    Jak wspomniałem wyżej, pracodawca powinien posługiwać się nie tylko rejestrem spełniającym wymagania art. 35 ust. 4, ale dającym mu realną kontrolę nad realizacją obowiązków względem sygnalistów i względem monitorowania przebiegu realizacji zgłoszenia i podejmowanych działań następczych. Stąd też zakres gromadzonych danych powinien być oparty, w pewnym uproszczeniu mówiąc, na modelu obsługi zgłoszeń reklamacyjnych i mechanizmach typu „workflow”, pozwalających wykazać, jakie zdarzenia miały miejsce, przez kogo były podejmowane oraz jak sprawa się zakończyła.

    RODO:
    Projektując rejestr zgłoszeń wewnętrznych nie można zapominać o wymaganiach w zakresie ochrony danych osobowych. Rejestr zgłoszeń wewnętrznych nie może funkcjonować w oderwaniu od wewnętrznych regulaminów i instrukcji w zakresie przetwarzania danych osobowych. Co więcej, zgodnie z wykazem operacji przetwarzania danych osobowych wymagających oceny skutków przetwarzania dla ich ochrony, należy taką ocenę rejestru przeprowadzić.

    Archiwizacja:
    Art. 34 ust. 5 projektowanej ustawy wskazuje jedynie, że dane w rejestrze zgłoszeń wewnętrznych przechowywane są przez okres 5 lat od dnia przyjęcia zgłoszenia. W tym miejscu chcę podkreślić, że postępowania wszczęte wskutek dokonanego zgłoszenia mogą trwać nieraz zdecydowanie dłużej, a samo dokonanie zgłoszenia inicjować dopiero szereg postępowań prowadzonych na różnych płaszczyznach.

    Trzeba zatem być na to przygotowanym i w taki sposób, poprzez określoną strukturę rejestru, zarządzać retencją zgromadzonych danych, aby móc do sprawy wrócić z dostateczną szczegółowością, z odniesieniem się do odpowiednich materiałów i dokumentów zgromadzonych w sprawie, a nie tylko do treści samego zgłoszenia.

    👋 Podsumowanie ważnych linków:

    1. Artykuł: Regulamin zgłoszeń wewnętrznych – jak opracować? Część I
    2. Webinar: Praktycznie o wdrożeniu sygnalistów
    3. Pradnik: Tutaj dołączysz do przedsprzedaży: LINK DO PRZEDSPRZEDAZY
    Zobacz powiązane produkty:

    Prywatne: Praktyczny Poradnik: Sygnalista w Twojej Firmie

    129,00 zł

    Konsultacja online

    738,00 zł

    Pakiet regulaminów i procedur – zgodnych z ustawą z 14.06.2024r. o ochronie sygnalistów

    149,00 zł
    • Interesuje Cię ten temat? Zapraszam do kontaktu.


    • Robert Gniezdzia
    • +48 600 850 600
    • biuro@ochrona-sygnalistow.pl

    Zapisz się na newsletter

    Najnowsze informacje o ochronie sygnalistów
    Wszystkie artykuły

    Regulamin zgłoszeń wewnętrznych – sygnaliści Wzór

    Regulamin zgłoszeń wewnętrznych SYGNALIŚCI to nic innego jak wymagana przepisami procedura dokonywania zgłoszeń wewnętrznych o jakiej mowa w art 25 ust 1 ustawy o ochronie sygnalistów. Sprawdź co musi zawierać procedura zgłoszeń wewnętrznych

    Procedura zgłoszeń wewnętrznych sygnaliści

    Dedykowane procedury dla biur rachunkowych i kancelarii prawnych, które muszą stosować przepisy ustawy o ochronie sygnalistów bez względu na liczbę zatrudnionych pracowników. Wzory łączą w sobie zarówno procedurę zgłoszeń wewnętrznych, jak i procedurę anonimowego zgłaszania naruszeń z zakresu ustawy o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu.

    Szkolenie dla Okręgowej Izby Radców Prawnych w Warszawie

    Jako czynny zawodowo prawnik mam przyjemność prowadzić szkolenia także dla bardzo wymagającej grupy jaką są moje koleżanki i koledzy z samorządu radców prawnych. Zapoznaj się z przykładowym programem szkolenia. Takie szkolenie, w formie szkolenia zamkniętego, może być przeprowadzone także w Twojej organizacji.

    Ochrona sygnalistów
    • ul. Żegańska 2A 04-713 Warszawa

    • 04-713 Warszawa

    • +48 600 850 600

    • biuro@ochrona-sygnalistow.pl

    Umów się na konsultację

    © 2022 Ochrona Sygnalistów - Robert Gniezdzia

    Polityka prywatności