Regulamin zgłoszeń wewnętrznych – sygnaliści Wzór
Regulamin zgłoszeń wewnętrznych – SYGNALIŚCI
Regulamin zgłoszeń wewnętrznych to nic innego jak Procedura zgłoszeń wewnętrznych. Obowiązek jest ustanowienia wynika z art. 25 ust. 1 ustawy o ochronie sygnalistów. Procedura zgłoszeń wewnętrznych musi zostać ustalona przez pracodawcę i skonsultowana z przedstawicielami pracowników.
Co powinna określać procedura zgłoszeń wewnętrznych?
O tym jakie elementy powinien zawierać Regulamin/Procedura zgłoszeń wewnętrznych wskazuje art. 25 ustawy o ochronie sygnalistów. Zgodnie z nim:
Procedura zgłoszeń wewnętrznych określa:
1) wewnętrzną jednostkę organizacyjną lub osobę w ramach struktury organizacyjnej podmiotu prawnego, lub podmiot zewnętrzny, upoważnione przez podmiot prawny do przyjmowania zgłoszeń wewnętrznych;
2) sposoby przekazywania zgłoszeń wewnętrznych przez sygnalistę wraz z jego adresem korespondencyjnym lub adresem poczty elektronicznej, zwanymi dalej „adresem do kontaktu”;
3) bezstronną wewnętrzną jednostkę organizacyjną lub osobę w ramach struktury organizacyjnej podmiotu prawnego, upoważnione do podejmowania działań następczych, włączając w to weryfikację zgłoszenia wewnętrznego i dalszą komunikację z sygnalistą, w tym występowanie o dodatkowe informacje i przekazywanie sygnaliście informacji zwrotnej; funkcję tę może pełnić wewnętrzna jednostka organizacyjna lub osoba, o których mowa w pkt 1, jeżeli zapewniają bezstronność;
4) tryb postępowania z informacjami o naruszeniach prawa zgłoszonymi anonimowo;
5) obowiązek potwierdzenia sygnaliście przyjęcia zgłoszenia wewnętrznego w terminie 7 dni od dnia jego otrzymania, chyba że sygnalista nie podał adresu do kontaktu, na który należy przekazać potwierdzenie;
6) obowiązek podjęcia, z zachowaniem należytej staranności, działań następczych przez wewnętrzną jednostkę organizacyjną lub osobę, o których mowa w pkt 3;
7) maksymalny termin na przekazanie sygnaliście informacji zwrotnej, nieprzekraczający 3 miesięcy od dnia potwierdzenia przyjęcia zgłoszenia wewnętrznego lub – w przypadku nieprzekazania potwierdzenia, o którym mowa w pkt 5 – 3 miesięcy od upływu 7 dni od dnia dokonania zgłoszenia wewnętrznego, chyba że sygnalista nie podał adresu do kontaktu, na który należy przekazać informację zwrotną;
8) zrozumiałe i łatwo dostępne informacje na temat dokonywania zgłoszeń zewnętrznych do Rzecznika Praw Obywatelskich albo organów publicznych oraz – w stosownych przypadkach – do instytucji, organów lub jednostek organizacyjnych Unii Europejskiej.
Co jeszcze może wskazywać procedura zgłoszeń wewnętrznych dla sygnalistów?
Poza elementami obowiązkowymi Procedura zgłoszeń wewnętrznych (wzór) może dodatkowo obejmować:
1) wskazanie naruszeń, o których mowa w art. 3 ust. 2, jeżeli podmiot prawny przewidział możliwość zgłaszania takich naruszeń (SPOSÓB PRZYJMOWANIA ZGŁOSZEŃ ANONIMOWYCH);
2) wskazanie czynników ryzyka odpowiadających profilowi działalności podmiotu prawnego, sprzyjających możliwości wystąpienia określonych naruszeń prawa związanych w szczególności z naruszeniem obowiązków regulacyjnych lub innych obowiązków określonych w przepisach prawa lub z ryzykiem korupcji;
3) wskazanie, że informacja o naruszeniu prawa może być w każdym przypadku zgłoszona również do Rzecznika Praw Obywatelskich albo organu publicznego z pominięciem procedury zgłoszeń wewnętrznych;
4) określenie systemu zachęt do korzystania z procedury zgłoszeń wewnętrznych, w przypadku gdy naruszeniu prawa można skutecznie zaradzić w ramach struktury organizacyjnej podmiotu prawnego, a sygnalista uważa, że nie zachodzi ryzyko działań odwetowych.
Jak wdrożyć procedurę zgłoszeń wewnętrznych?
W pierwszej kolejności trzeba zdecydować o trzech zasadniczych kwestiach:
1) jaka jednostka lub osoba ma zajmować się weryfikacją zgłoszeń sygnalistów?
2) czy podmiot prawny może przyjmować zgłoszenia anonimowe?
3) czy podmiot prawny powinien opracować system zachęt dla sygnalistów i nagradzać sygnalistów?
Odpowiedź na te trzy pytania jest najważniejsza do wdrożenia procedury zgłoszeń wewnętrznych. Chcesz dowiedzieć się więcej zajrzyj do pozostały wpisów.
Interesuje Cię ten temat? Zapraszam do kontaktu.
- Robert Gniezdzia
- +48 600 850 600
- biuro@ochrona-sygnalistow.pl